zondag 28 juni 2009

Motivatie: doe het zelf !


"Als je geen zin hebt, moet je maar zin máken," kreeg ik als kind wel eens te horen. Een uitspraak die me toen al bezighield. Hoezo 'zin maken'? Waar haal je die dan vandaan?

Het afgelopen jaar begeleidde ik een paar groepen trainees, jonge professionals in een versneld ontwikkeltraject. Het viel me op dat veel trainees worstelen met de thema's persoonlijke effectiviteit en zelfmotivatie. Hoeveel energie kost het je, kun je de aandacht en concentratie opbrengen om die klus af te maken, juist het deel van je werk waar je het minst mee hebt?

Het is handig als je in staat bent jouw eigen motivatie te richten. Sterker nog, het is een onmisbare vaardigheid in het werkende leven. Maar hoe dan? Dat vertellen ze je er nooit bij. Steve de Shazer, grondlegger van de Oplossingsgerichte benadering heeft een praktisch hulpmiddel bedacht; gebruik gewoon de bekende schaalvraag, toegespitst op motivatie. Je kunt deze schaalvraag zelfs aan jezelf stellen (zelfcoaching).
- Hoe gemotiveerd ben ik om deze klus uit te voeren? op een schaal van 0-10?
- Wat maakt dat ik al zo gemotiveerd ben?
- Wat zou er anders zijn, wat zou ik merkbaar anders doen, wanneer ik zeer gemotiveerd was?
- Zijn er momenten geweest dat ik voor een soortgelijke klus goed gemotiveerd was? Hoe deed ik dat?
- Hoe kan ik één stukje gemotiveerder worden?

Met deze schaaltoepassing hadden trainees een hulpmiddel om de eigen motivatie zo nodig op te krikken en natuurlijk gaandeweg meer te leren over de eigen motivatie.

vraag: Wat doe jij om voldoende gemotiveerd te blijven?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.