woensdag 15 juli 2009

Weten wat je wilt


Erachter komen wat je wilt, is één van de moeilijkste dingen die er is. De meeste klanten ontdekken gaandeweg een ontwikkelingstraject wat ze nu eigenlijk precies willen. Het is daarom ook niet zo effectief om direct bij aanvang hele concrete SMART-doelen te stellen. Die mooie concrete doelstellingen vind je vaak terug op vergeelde flipoverrollen en achterhaalde jaarplannen. Het is allemaal veel te statisch. Zodra je ze hebt opgeschreven en je bent goed en wel in beweging, dan verandert de context en de prioriteiten de waardoor ze óf moeten worden aangepast, of door iedeeneen verder worden genegeerd. De SMART-doelen werken daardoor eerder demotiverend.

Oplossingsgericht Werken heeft een heel werkbaar perspectief op dit fenomeen. Het gaat er immers niet zozeer om welk doel je precies op lange of middellange termijn wilt verwezenlijken, maar veeleer wat je morgen al kunt verbeteren. Steve de Shazer zei al eens:
"Even if we do not know what is good, we can always know what is better"

Hierdoor is het goed mogelijk een richting uit te zetten, vertaald naar concrete acties, zonder in onbeholpen SMARTdoelen te vervallen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.