donderdag 27 augustus 2009

Waardering voor Appreciative Inquiry


Afgelopen jaar werd ik gevraagd mee te werken aan een TNO-onderzoek naar de werkzame factoren van Change Management met Appreciative Inquiry. Ik heb uiteraard beleefd bedankt, want Ai en Oplossingsgericht Werken hebben dan wel veel gemeen, ze zijn beslist niet hetzelfde. Vandaag rolde dan het onderzoeksverslag bij mij op de digitale deurmat. Ik ben benieuwd wat nu die succesfactoren zijn. Lezen we even mee?
The factors that determine the success of an AI change process are ‘supportive management’, a ‘guiding consultant’, and ‘institutionalization of the change process’.
De notie van een 'leidende consultant', als succesfactor is niet echt oplossingsgericht te noemen. Maar de aandacht voor borging (intitutionaliseren) van het veranderproces is me uit het hart gegrepen. Er staat nog meer bij.

People want to make an analysis of possible solutions, because they are used to do it in that way. Now they have to appreciate of what exists already and they have to envision what might be. This requires a change of mindset at people. (...) People have to take care of the institutionalization of the change process. (...) with certainty it can be said that the follow-up of the AI change process is something that needs to get attention, because that can make a big difference for the success of the change process.

Tot slot is duidelijk dat AI en Solution Focus (SF)uit dezelfde bron drinken. Hier mooi herkenbaar het beeld van co-creatie.
That is why people need to “think of words as actions, as powerful tools that do things.” “The moment we ask a question, we begin to create a change.” “A useful metaphor in understanding this principle is that human organizations are an open book. An organization’s story is constantly being co-authored.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.